Goede Bedoelingen

Studenten Toneelvereniging Amsterdam (STA!) speelt ‘Goede Bedoelingen’

Satire. Hypocrisie. Imperfectie. Sterfelijkheid.

Onder regie van Nina-Elisa Euson spelen veertien studenten een razendsnelle caleidoscopische voorstelling over mensen uit verschillende milieus. Vol met goed bedoelde uitspraken en acties, maar vooral veel onbewuste discriminatie, onverdraagzaamheid en onbegrip. Een humoristische benadering van pijnlijke situaties. Op 10, 11, 12 maart om 20.00 uur zal ‘Goede Bedoelingen’ te zien zijn in het CREA Theater Amsterdam.

In dit stuk, origineel geschreven door Joeri Vos (Theatergroep Oostpool), snijden meerdere verhaallijnen constant door elkaar. Waarbij uiteindelijk iedereen op een manier iets te maken heeft met dezelfde persoon: de in elkaar geslagen transgender Hansje Brinker.

Aan de ene kant volgen we het verhaal van mensen die men ook wel gekscherend “De Onrendabelen” noemen. Mensen die maatschappelijk van geen énkele betekenis zijn, omdat ze niets bijdragen aan de economische welvaart. Arm, uitzichtloos, duur en lastig. Een gezin dat in een ‘hufterproof’ container aan de rand van de maatschappij zit te wachten tot de onhoudbaarheid van hun situatie verdwijnt. Ondanks goedbedoelde bemoeienissen stapelen de problemen – alcoholisme, schulden, armoede, overlast, werkloosheid – zich op. Zo draait het gezin zich steeds vaster in een neerwaartse spiraal waarin de voorwaarden voor een menswaardig bestaan onder druk komen te staan.

Aan de andere kant volgen we de snelle “succesvolle” wereld van de media, een ziekenhuis en ook de “fresh young Gods” van de oliemagnaat Shell spelen een rol. Rond Hansje in haar ziekenhuisbed verzamelen zich de lankmoedigen, de toegevenden, de verdraagzamen. Ze doen een poging om serene rust te creëren, uit piëteit met de zwaargewonde. Maar ze worden opgejaagd door de stress van buiten, de angst voor rellen, vermoedens van betrokkenheid van Erdogan, en veel gedoe van politieke paniekzaaiers.

Een versnipperde voorstelling, gebaseerd op een drieluik, die een overvloed aan onderwerpen aan de orde stelt. Met een groot gehalte hysterie valt het verhaal -in de achtbaan van emoties en gebeurtenissen- nauwelijks bij te benen. Vos wil nadrukkelijk aantonen in welke mediocratie wij leven en hoe onverdraagzaamheid regeert. Het poogt misstanden aan de orde te stellen, zoals racisme, discriminatie en de leegheid van de televisie- en theaterwereld. Maar bovenal gaat het over het gestuntel van de sterfelijke mens.

‘We moeten de mislukkingen en de vergissingen vieren en koesteren, want een van hen zal ervoor zorgen dat we blijven bestaan.’

Met deze voorstelling studeert Nina-Elisa Euson af aan de toneelacademie Maastricht.

Tekst: Joeri Vos (TG Oostpool)

Regie & bewerking: Nina-Elisa Euson

Regie assistent: Saar Nijhuis

Productie: Booker Hoekman

Promotie en fotografie: Marlies Rijneveld

Spel: Anice Bakker, Veerle Dams, Jana Flekken, Britt Hoencamp, Jaap Millenaar, Kyle de Mos, Paul Ploeger, Tessa Scholten, Lynn Tielman, Roxanne van de Wiel, Inge van Dieën, Saartje van Vliet, Nicky Vos en Roos Wever.

Muziek: Iris Oudenhoven (percussie en arrangement), Milo Oudenhoven (drums), Hans de Boer (basgitaar), Anne Heijligers (elektronisch/producer)

Speeldata: di 10, woe 11, don 12 maart, 20.00 uur

Locatie: CREA Theaterzaal (Nieuwe Achtergracht 170, 1018 WV Amsterdam)

Toegangsprijzen: STA!-lid €4,50 | Student €7,50 | Regulier €10,50

Kaarten: www.sta-toneel.nl

STA! zet jaarlijks 13 producties op de planken. Voor meer informatie over STA! en haar voorstellingen kijkt u op: www.sta-toneel.nl.

0

Start typing and press Enter to search